Amazon geschiedenis

In dit blog alles over de geschiedenis van Amazon.com / amazon.nl, onlinedetailhandelaar, fabrikant van elektronische boekenlezers, en web dienstverlener die het iconische voorbeeld van de elektronische handel is geworden. Het hoofdkantoor is gevestigd in Seattle, Washington. Amazon.nl is een grote internetonderneming die boeken, muziek, films, huishoudelijke artikelen, elektronica, speelgoed en vele andere goederen verkoopt, hetzij rechtstreeks, hetzij als tussenpersoon tussen andere detailhandelaren en de miljoenen klanten van Amazon.com. Het bedrijf maakt ook de toonaangevende Kindle e-boeklezers. De promotie van deze apparaten heeft geleid tot een dramatische groei in het uitgeven van e-boeken en heeft van Amazon.nl een belangrijke verstorende kracht gemaakt op de markt van het uitgeven van boeken. Maar wat is de geschiedenis van amazon? 

Amazon geschiedenis in Amerika 

De geschiedenis van Amazon begint in 1994. In 1994 richtte Jeff Bezos, een voormalig Wall Street hedge fund executive, Amazon.com op. Hij koos de naam vooral omdat die begon met de eerste letter van het alfabet en vanwege de associatie met de uitgestrekte Zuid-Amerikaanse rivier. Op basis van onderzoek dat hij had verricht, concludeerde Bezos dat boeken in eerste instantie het meest logische product zouden zijn om online te verkopen. Amazon.com was niet het eerste bedrijf dat dit deed; Computer Literacy, een boekhandel in Silicon Valley, begon in 1991 met de verkoop van boeken uit zijn inventaris aan zijn technisch onderlegde klanten. De belofte van Amazon.com was echter om elk boek aan elke lezer waar dan ook te leveren. Zo zette Amazon zijn eerste stappen in de geschiedenisboeken. 

amazon geschiedenis

Amazon geschiedenis – de boekhandelaar 

Hoewel de geschiedenis van Amazon beroemd is geworden als boekhandelaar, heeft Bezos vanaf het begin beweerd dat de site niet alleen een detailhandelaar in consumentenproducten was. Hij stelde dat Amazon een technologiebedrijf was dat zich bezighield met het vereenvoudigen van online transacties voor consumenten. De bedrijfsstrategie van Amazon.com werd vaak met scepsis ontvangen. Financiële journalisten en analisten maakten het bedrijf zwart door het te betitelen als Amazon.bomb. Twijfelaars beweerden dat Amazon.com het uiteindelijk op de markt zou afleggen tegen gevestigde boekhandelsketens, zoals Borders en Barnes & Noble, zodra deze concurrerende e-commercesites hadden gelanceerd. Het gebrek aan bedrijfswinst tot het laatste kwartaal van 2001 leek de critici te rechtvaardigen zo is te zien in de geschiedenis van Amazon. 

Amazon geschiedenis > Verkopen van andere producten 

De geschiedenis van Amazon is boeken verkopen. Het bedrijf breidde zich snel uit op andere gebieden. Het Associates-programma, waarbij andere websites goederen te koop kunnen aanbieden en Amazon de bestelling uitvoert en een commissie betaalt, groeide van één zo’n site in 1996 tot meer dan 350.000 in 1999. Na de oorspronkelijke strategie van Bezos begon het bedrijf al snel meer te verkopen dan alleen boeken. De verkoop van muziek en video’s begon in 1998. Datzelfde jaar begon het met internationale activiteiten door de overname van online boekverkopers in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Tegen 1999 verkocht het bedrijf ook consumentenelektronica, videospelletjes, software, artikelen voor woninginrichting, speelgoed en spelletjes, en nog veel meer. In dit onderdeel van de geschiedenis van Amazon breidde het bedrijf zich dus uit naar andere producten en services/ 

Verder dan detailhandel 

Zoals hierboven opgemerkt, beweerde Bezos dat de geschiedenis van Amazon geen detailhandelaar was, maar een technologiebedrijf. Om dit punt te onderstrepen, lanceerde het bedrijf in 2002 Amazon Web Services (AWS), dat aanvankelijk gegevens over internetverkeerpatronen, populariteit van websites en andere statistieken voor ontwikkelaars en marketeers aanbood. In 2006 breidde het bedrijf zijn AWS-portfolio uit met de Elastic Compute Cloud (EC2), die computerprocessorkracht verhuurt in kleine of grote stappen. In datzelfde jaar kwam de Simple Storage Service (S3) beschikbaar, die gegevensopslag via het internet verhuurt. Dit was een grote stap in de geschiedenis van Amazon. 

geschiedenis amazon

Inkomsten Amazon  

Ondanks het feit dat het bedrijf veel meer dan alleen online detailhandel verkoopt zoals de geschiedenis van Amazon, komt het grootste deel van de inkomsten van het bedrijf nog steeds van de online verkoop van producten (hoewel de meest winstgevende divisie AWS blijft), en veel van de investeringen zijn daarop gericht. In de loop der jaren heeft het bedrijf veel online retailers overgenomen of erin geïnvesteerd, zoals de schoenenverkoper Zappos, die het in 2009 voor 847 miljoen dollar kocht. En zo is de geschiedenis van Amazon toch een beetje veranderd.  

De Kindle schudt de uitgeverij wakker 

In 2007 begon Amazon met de verkoop van zijn eigen Kindle e-readers, wat de markt voor e-boeken een impuls gaf. In 2011 introduceerde het bedrijf een verwante goedkope tabletcomputer, de Kindle Fire, en tegen 2012 maakte de Kindle Fire naar schatting 50 procent uit van de verkochte tablets die gebruikmaakten van Google’s mobiele besturingssysteem Android. In 2009 introduceerde het bedrijf zijn eerste uitgeverslijn, AmazonEncore, gewijd aan populaire zelf gepubliceerde en uitverkochte boeken. Het liet ook particulieren hun eigen e-boeken uitgeven. Hierdoor is de geschiedenis van Amazon weer veranderd.